Możliwości i ograniczenia wykorzystania mediów społecznościowych w planowaniu turystycznym

Media społecznościowe to ogólne określenie odnoszące się do przekazu informacji następującego za pośrednictwem różnych internetowych aplikacji lub stron. Dzięki łatwości w budowaniu relacji z potencjalnym przyszłym klientem, szybkości przepływu i dostępności informacji – media społecznościowe stały się bardzo wdzięcznym narzędziem wykorzystywanym przez wiele branż, w tym także przez branżę turystyczną. Turystyka jest naturalnym środowiskiem dla użytkowników do tworzenia i dystrybucji treści.

Internet, a w szczególności media społecznościowe posiadają szereg licznych zalet, dzięki którym górują nad tradycyjnymi środkami przekazu informacji. Przede wszystkim cechują się o wiele szerszym zasięgiem (docierają do o wiele większego grona odbiorców), dostępnością bez ograniczeń, a treści tworzone są z o wiele większą łatwością, gdyż mamy nieograniczoną pulę informacji przy minimalnym nakładzie pracy. Media społecznościowe przyczyniają się do promocji różnych usług, firm, biur czy miejsc a to za sprawą możliwości wymiany zdań i opinii na forach czy mikroblogach. Użytkownicy mogą pozostawić w komentarzu swoją reakcje na temat usługi z której korzystali, zamieścić zdjęcia czy udostępnić stronę swoim znajomym. Dużą popularnością cieszą się także blogi podróżnicze, ludzie od zawsze lubią dzielić się swoimi doświadczeniami z podróży, a media społecznościowe znacznie ułatwiają ten proces. Należy także zauważyć, że media społecznościowe przyczyniają się także do radykalnej zmiany w naszym odkrywaniu i poznawaniu nowych obszarów-niezależnie od tego, czy jest to wycieczka autobusem do miejsca, w którym nigdy wcześniej nie byliśmy, czy poznawanie nowego miasta lub kraju.

Biorąc pod uwagę te wszystkie zalety media społecznościowe w branży turystycznej mogą przynieść wiele korzyści (w zależności od rodzaju runku turystycznego ich wykorzystanie może mieć zupełnie różny cel i kierunek). Główną zaletą jeżeli chodzi o branżę turystyczną jest przede wszystkim dwustronna komunikacja z klientem, która odbywa się wirtualnie. Nie da się ukryć, że media społecznościowe z roku na rok stają się coraz popularniejszym narzędziem w marketingu. Za pomocą Internetu z łatwością można poinformować potencjalnego odbiorcę na odległość o ciekawych nowych promocjach lub wydarzeniach, zwiększyć świadomość marki i budować pozytywny wizerunek. Klient z łatwością może przeglądać oferty hoteli lub biur podróży i zdobywać informację na temat miejsca do którego chce się udać. Ma również możliwość pozostawienia pozytywnej lub negatywnej opinii na temat obiektu, oferty turystycznej czy jakości obsługi. Opinia pozostawiona przez klienta ma istotne znaczenie dla innych turystów, którzy będą brali ją pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze przyszłego docelowego miejsca swojego wyjazdu. Jest to świetna reklama dla wielu marek turystycznych, które mogą wykorzystać recenzje i historie klientów w celu poprawy jakości usług lub zwiększenia swoich zasięgów marketingowych i komunikacyjnych. Dzięki mediom społecznościowym, takim jak Facebook, Instagram, Twitter itp. marki turystyczne mogą na wiele różnych sposób badać, jak mogą poprawić zadowolenie klientów i stale podnosić jego poziom. W ten że sposób mogą zacząć dostosowywać oferty i je ulepszać.

Nie da się jednak nie zauważyć również kilku negatywnych aspektów wiążących się z wykorzystaniem mediów społecznościowych w branży turystyce. Zwraca się tu szczególnie uwagę na to, że głównymi odbiorcami są młodzi ludzie. Młodsze pokolenie chętniej korzysta z Internetu, szuka oraz generuje informacje i treści za pomocą stron i aplikacji. Starsi turyści nie są tak chętni do dzielenia się swoimi opiniami i przemyśleniami na temat danych usług turystycznych za pośrednictwem Internetu. Dość istotnym wydaje się również fakt, że młodzi użytkownicy generują wiele treści, niekoniecznie pokrywających się z rzeczywistym stanem rzeczy. W ten sposób mamy do czynienia z plotkami o pozytywnym lub negatywnym zabarwieniu.